Η επίδραση των διαφημίσεων τροφίμων στην υγεία μας με ..απλά μαθηματικά!

Facebooktwitterpinterest

Τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερα ερευνητικά δεδομένα αποκαλύπτουν τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει το περιβάλλον στη διαμόρφωση των διατροφικών συνηθειών των ατόμων. Ο Dr. Kelly Brownell αποκαλεί το περιβάλλον διατροφής και φυσικής δραστηριότητας των σύγχρονων κοινωνιών δυτικού τύπου ως “τοξικό”, υποστηρίζοντας σθεναρά την άποψη πως “όσο ισχυρή και αν είναι η γενετική προδιάθεση ενός ατόμου σπάνια θα οδηγήσει στην εμφάνιση παχυσαρκίας απουσία ενός κακού περιβάλλοντος”. Τα μηνύματα που προβάλλουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, και πιο συγκεκριμένα η τηλεόραση, αποτελούν περιβαλλοντικούς παράγοντες που διαμορφώνουν διάφορες συμπεριφορές υγείας. Στην πραγματικότητα, λόγω της καθολικότητας και της αποκλειστικότητας της ως πηγή πληροφόρησης του κοινού σε θέματα υγείας, η τηλεόραση φαίνεται πως αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες διαμόρφωσης της διατροφικής μας συμπεριφοράς.

Κατανοούμε, λοιπόν, πως η τηλεόραση αποτελεί έναν από τους σύγχρονους περιβαλλοντικούς παράγοντες που ευθύνονται για τη διαμόρφωση του παχυσαρκιογενούς (“obesogenic”) περιβάλλοντος των σύγχρονων κοινωνιών. Οι διαφημίσεις τροφίμων, που ουσιαστικά προωθούν την κατανάλωση των τροφίμων που προβάλλουν, αποτελούν έναν ακόμη μηχανισμό που εξηγεί την επιβλαβή επίδραση της τηλεόρασης στο σωματικό μας βάρος. Αναρωτιέστε πως μπορεί να γίνεται αυτό; Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μιας πρόσφατης μελέτης που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό “Journal of American Dietetic Association”, η υιοθέτηση ενός τρόπου διατροφής ανάλογου με τα πρότυπα που προβάλλονται στις τηλεοπτικές διαφημίσεις ευνοεί την υπερβολή και την απώλεια του ελέγχου όσον αφορά στη διατροφική μας συμπεριφορά. Πιο συγκεκριμένα, η δίαιτα που συνίσταται από τα διαφημιζόμενα τρόφιμα καλύπτει

* Το 2.560% των συνολικών ημερήσιων αναγκών μας σε απλά σάκχαρα,

* Το 2.080% των συνολικών ημερήσιων αναγκών μας σε λίπος,

* Το 137% των συνολικών ημερήσιων αναγκών μας σε κορεσμένο λίπος,

* Το 40% των συνολικών ημερήσιων αναγκών μας σε λαχανικά,

* Το 32% των συνολικών ημερήσιων αναγκών μας σε γαλακτοκομικά και

* Το 27% των συνολικών ημερήσιων αναγκών μας σε φρούτα.

Φαίνεται, δηλαδή, πως η κατανάλωση των διαφημιζόμενων τροφίμων οδηγεί στην υπερπρόσληψη όλων των συστατικών που σχετίζονται με τα χρόνια νοσήματα φθοράς, καλύπτοντας κατά ένα μικρό μόνο ποσοστό τις ημερήσιες ανάγκες μας στα θρεπτικά συστατικά που προασπίζουν την υγεία μας. Τι άλλο χρειάζεται να μάθετε για να μειώσετε τις ώρες που παρακολουθείτε τηλεόραση;

ΠΗΓΗ:
Mink M, Evans A, Moore CG, Calderon KS, Deger S. Nutritional imbalance endorsed by televised food advertisements. J Am Diet Assoc. 2010 Jun;110(6):904-10.

Facebooktwitterpinterest

Στείλτε τις απορίες σας

Στείλτε τις απορίες σας στο Γιατρό - Συγγραφέα του παραπάνω άρθρου
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.