Social and Corporate Marketing

Facebooktwitterpinterest
Με τον όρο επικοινωνία εννοείται η διαδικασία αποστολής ενός μηνύματος από έναν πομπό σ’ ένα δέκτη, χρησιμοποιώντας ένα κώδικα επικοινωνίας. Επίσης, η επικοινωνία ορίζεται ως η ανταλλαγή υλικών και πνευματικών αγαθών μεταξύ δύο ή περισσοτέρων προσώπων. Ο πομπός μπορεί ταυτόχρονα να είναι και δέκτης, αφού στέλνει και λαμβάνει μηνύματα σε παράλληλο χρόνο, αλλά μπορεί να συμβεί και το αντίστροφο, δηλαδή ο δέκτης να γίνει ταυτόχρονα και πομπός. Συνεπώς, το νόημα δημιουργείται κι από τους δύο. Υπάρχουν διάφορες μορφές επικοινωνίας:
  1.      Λεκτική       → προφορικός λόγος
  2.      Μη λεκτική → γλώσσα σώματος
  3.   Νοηματική  → νοηματικός λόγος
  4.   Γραπτή        → γραπτός λόγος
  5.   Μαζική       → τηλεόραση, τηλέφωνο, κινηματογράφος, διαδίκτυο (μορφή επικοινωνίας που δεν προέρχεται απ’ τη φύση)
Η επικοινωνία είναι η διαδικασία με την οποία ένας πομπός Α (άνθρωπος ή ομάδα) μεταβιβάζει πληροφορίες, σκέψεις, ιδέες ή συναισθήματα σε ένα δέκτη Β (άνθρωπος ή ομάδα), με στόχο να ενεργήσει πάνω του με κατάλληλο τρόπο, ώστε να προκαλέσει σ’ αυτόν την εμφάνιση ιδεών, πράξεων ή συναισθημάτων και τελικά να επηρεάσει την κατάστασή του και τη συμπεριφορά του. Επίσης η επικοινωνία είναι μια διαδικασία ανταλλαγής μηνυμάτων μεταξύ κάθε οργανισμού ή μηχανής που είναι σε θέση να λάβει και να στείλει μηνύματα ή σήματα. Μπορεί να είναι αυθόρμητη και φυσική και μπορεί να γίνει με:
  1.       Νοήματα  → νοηματική επικοινωνία
  2.       Λέξεις     → προφορική επικοινωνία
  3.      Γράμματα → γραπτή επικοινωνία
Προσχεδιασμένη, προσεκτικά και συνειδητά κωδικοποιημένη μέσω διαφόρων συσκευών, όπως είναι η τηλεόραση, το τηλέφωνο και οποιαδήποτε άλλη συσκευή που βοηθάει να επικοινωνήσουμε μεταξύ μας, ακόμα κι από απόσταση, δημιουργώντας συναισθηματικές σχέσεις και αξίες και θεωρείται τμήμα μιας προσχεδιασμένης επικοινωνίας, η οποία γίνεται με τη βοήθεια της τηλεπικοινωνίας.
Έτσι, συμπεραίνουμε ότι ο ρόλος της επικοινωνίας είναι μεγάλος και σημαντικός τόσο σε διάφορους τομείς της καθημερινότητάς μας όσο και σε έναν πιο ευαίσθητο κι εξειδικευμένο τομέα, αυτόν της Διατροφής. Αναμφισβήτητα η επικοινωνία έχει άμεση σχέση με τη διατροφή και είναι μια επιστήμη που διδάσκεταιαφομοιώνεταιπαρατηρείται και μελετάται με διάφορους τρόπους, ανάλογα με τις περιστάσεις, τη φύση των ατόμων, το μορφωτικόκοινωνικόεπαγγελματικό και οικονομικό επίπεδο, ακόμη και τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας των ατόμων που επικοινωνούν. Για παράδειγμα, διαφορετικού είδους επικοινωνία θα παρατηρηθεί ή θα χρησιμοποιηθεί σε μια γιορτή, σε μια φιλική συνάντηση, σε ένα οικογενειακό δείπνο, σε μια επαγγελματικό ραντεβού και σε μια επιστημονική διάλεξη.
Οι βασικοί πυλώνες της επικοινωνίας είναι:
  1.   Να υπάρχει ένα κανάλι επικοινωνίας → πομπός & δέκτης.
  2.  Να υπάρχει ακροατήριο → μαθητές, φοιτητές, επιστήμονες, θεατές.
  3. Να υπάρχει σαφές και ξεκάθαρο μήνυμα → επικοινωνία χωρίς εμπόδια, παρερμηνείες, ασάφειες, απορίες, δισταγμούς, διχογνωμίες νοημάτων.
Συνεπώς, για να υπάρξει επικοινωνία, πρέπει να υπάρχουν τα παρακάτω βασικά στοιχεία:
      I.            Διαδικασία
 
Η επικοινωνία θα πρέπει να είναι μια δυναμική και συνεχόμενη διαδικασία, να εξελίσσεται και να τρέφεται διαρκώς με μηνύματα και σύμβολα.
   II.            Μη αναστρέψιμη
 
Συνήθως, είμαι μια μη αναστρέψιμη διαδικασία, κυρίως, σε περίπτωση λάθους. Η εμπιστοσύνη των ατόμων που συμμετέχουν στην επικοινωνία κλονίζεται και αποκτά λανθασμένο χαρακτήρα πληροφόρησης. Σε μια συνέντευξη τύπου είναι πιο εύκολο να χτιστεί μια σχέση παρά να γεννηθεί εκ νέου απ’ την αρχή και σ’ αυτό συμβάλλουν καθοριστικά οι συνεργάτες που λαμβάνουν μέρος σ’ αυτήν, τα λόγια που εκφράζουν αυτό για το οποίο πραγματοποιείται η συνέντευξη τύπου και οι πράξεις που έχουν γίνει για να δώσουν απαντήσεις στα ερωτήματα που γεννιούνται με την πάροδο του χρόνου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιων συνεντεύξεων είναι τα διατροφικά σκάνδαλα που κατακλύζουν ανά διαστήματα τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
ΙΙΙ. Κυκλική
 
Η επικοινωνία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί κι ως τέχνη. Πρέπει να γίνει με απλούς τρόπους για να είναι κατανοητή σε κάθε επίπεδο (οικογενειακό, επαγγελματικό, μορφωτικό, συνομιλία), ενώ τα δεδομένα που στέλνονται και λαμβάνονται μέσω της επικοινωνίας θα πρέπει να γίνονται αντιληπτά απ’ όλους τους ανθρώπους, ανεξαρτήτου μορφωτικού επιπέδου, χαρακτήρα, προσωπικότητας, ηλικίας, φύλου, θρησκείας. Έτσι, η επικοινωνία δεν πρέπει να είναι γραμμική, δηλαδή ένας πομπός να στέλνει ένα μήνυμα σ’ ένα δέκτη και να τερματίζεται η επικοινωνία, αλλά πρέπει να διατηρεί τη μορφή του κύκλου, να είναι, δηλαδή, κυκλική επικοινωνία μεταξύ του πομπού και του δέκτη, για να υπάρχει συνεχής εναλλαγή λεκτικών και μη λεκτικών μηνυμάτων και συμβόλων.
IV.  Περίπλοκη
 
Η επικοινωνία είναι περίπλοκη, γιατί δεν λαμβάνουν μέρος δυο άτομα, αλλά έξι άτομα. Δηλαδή:
  1.    Αυτός που νομίζεις ότι είσαι εσύ.
  2.    Αυτός που νομίζεις ότι είναι ο άλλος.
  3.    Αυτός που νομίζει ο άλλος ότι είσαι εσύ.
  4.    Αυτός που νομίζει ο άλλος ότι είναι.
  5.    Αυτός που νομίζει ο άλλος ότι είναι αυτός που νομίζεις εσύ.
  6.    Αυτός που νομίζεις εσύ ότι είναι ο άλλος που νομίζει αυτός.
   V.            Προσωπικότητα
 
Η επικοινωνία αντανακλά την προσωπικότητα του πομπού και του δέκτη που συμμετέχει σ’ αυτήν, π.χ. η προσωπικότητα ενός ατόμου, ενός πληθυσμού, μιας εταιρείας και φαίνεται στη μη λεκτική επικοινωνία, αυτήν που αντικατοπτρίζει τη γλώσσα του σώματος των ατόμων. Η αλλαγή της προσωπικότητας των ατόμων, μπορεί να επιτευχθεί μέσω ασκήσεων που αφορούν τη γλώσσα του σώματος, προκειμένου να είναι αποτελεσματική η επικοινωνία.
http://diatrofognostes.blogspot.gr/
Facebooktwitterpinterest

Στείλτε τις απορίες σας

Στείλτε τις απορίες σας στο Γιατρό - Συγγραφέα του παραπάνω άρθρου
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.