Οι στρατηγικές πρόληψης και αντιμετώπισης του διαδικτυακού εκφοβισμού-cyberbullying

Facebooktwitterpinterest

 Στο σύγγραμμα του Ιπποκράτη «Περί αέρων, υδάτων και τόπων» τονίζεται η σχέση του φυσικού περιβάλλοντος με τη ζωή του ανθρώπου. Στην περίπτωση των παιδιών, ο κοινωνικός τους περίγυρος θα πρέπει να εξετάζεται προσεκτικά από τους γονείς, τους γιατρούς και τους εκπαιδευτικούς

 Για να ορισθεί μία πράξη σχολικός  εκφοβισμός  (bullying) θα πρέπει να έχει τρία βασικά χαρακτηριστικά: την επανάληψη, τη σκοπιμότητα και την υπεροχή ισχύος του θύτη σε σχέση με το θύμα. Με τη χρήση των κινητών και του διαδικτύου οι έφηβοι έχουν ανακαλύψει έναν νέο κοινωνικό περίγυρο στον οποίο επικοινωνούν, ενημερώνονται και  διασκεδάζουν. Το cyberbullying, που είναι το bullying με τη χρήση της νέας τεχνολογίας, λαμβάνει εκρηκτικές διαστάσεις.

 Οι στρατηγικές πρόληψης και αντιμετώπισης που θα αναπτυχθούν στην ομιλία προέκυψαν από μελέτη και έρευνα  54 εθνικών στρατηγικών σε 27 χώρες, υπό την αιγίδα  του προγράμματος cost ΙS0801 για cyberbullying. Για την όσο το δυνατόν καλύτερη αποτελεσματικότητα θα πρέπει να υπάρχει συνεχής και μόνιμη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων.
Διακρίνονται  τέσσερα βασικά target groups: οι γονείς που οφείλουν να ενημερωθούν και να εκπαιδευτούν στις νέες τεχνολογίες, τα παιδιά και οι έφηβοι που θα πρέπει να γνωρίσουν τους κανόνες ασφαλούς πλοήγησης όταν σερφάρουν, αλλά και τους τρόπους αντιμετώπισης αν εκτεθούν σε κίνδυνο, όλη η σχολική κοινότητα και τέλος οι εκπαιδευτικοί, με τη δημιουργία από μέρους τους καλού και θετικού κλίματος στην τάξη και τη σωστή και υπεύθυνη αντιμετώπιση κρουσμάτων. Επίσης οι πάροχοι και οι εταιρίες θα πρέπει να δίνουν σαφείς οδηγίες στους γονείς και οι γιατροί να γνωρίζουν ότι οι έφηβοι αντιμετωπίζουν πολλά ψυχοσωματικά προβλήματα.

Οι νέες τεχνολογίες εξελίσσονται ραγδαία. Προ των πυλών στην Ελλάδα είναι το e-school. Ως ενήλικοι θα πρέπει να ακούσουμε τα προβλήματα των παιδιών και να τα βοηθήσουμε, αλλά να είμαστε σε εγρήγορση και για τυχόν δική μας θυματοποίηση στο πλαίσιο του working place cyberbullying.

Βιβλιογραφία

1. Smith, P.K., Mahdavi, J., Carvalho, M., & Tippett, N., An investigation into cyberbullying, its forms, awareness and impact, and the relationship between age and gender in cyberbullying, (2006), Research Brief No.RBX03-06, London: DfES.

2. Smith, P.K., Pepler, D.J., & Rigby, K.(Eds.). Bullying in schools: How successful can interventions be? Cambridge: Cambridge University Press, (2004).

Facebooktwitterpinterest

Στείλτε τις απορίες σας

Στείλτε τις απορίες σας στο Γιατρό - Συγγραφέα του παραπάνω άρθρου
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.