20+1συμβουλές για ένα πρόγραμμα παρέμβασης σε παιδιά με δυσλεξία.

Facebooktwitterpinterest

Βασικοί κανόνες που βοηθούν να είναι ένα πρόγραμμα παρέμβασης πιο αποτελεσματικό, παραγωγικό και ενδιαφέρον ως μαθησιακή διαδικασία για ένα παιδί με Δυσλεξία. Το δυσλεξικό παιδί, εξαιτίας του διαφορετικού του τρόπου σκέψης, έχει ανάγκη απο έναν ιδιαίτερο χειρισμό στην εκπαίδευση του.

20+1 tips για ένα πρόγραμμα παρέμβασης:

  • Διορθώνει πάντα μόνο του τα λάθη του. Του λέμε πόσα έχει κάνει και ζητάμε να τα βρει και να τα διορθώσει. Αν δυσκολεύεται να τα εντοπίσει περιορίζουμε σιγά, σιγά το που πρέπει να κοιτάξει πχ. Στη δεύτερη πρόταση. Με αυτό το τρόπο μαθαίνει να αυτονομείται και να συνειδητοποιεί τα λάθη του.
  • Σημειώνουμε με μικρές κάθετες γραμμές το σύνολο των λαθών που θέλουμε να διορθώσει στο πάνω μέρος της σελίδας. Όποτε βρίσκει ένα το διαγράφει. Αυτό δίνει την ικανοποίηση της “εξάλειψης” αλλά βοηθά και στο να ελέγχει τον αριθμό των λαθών που κάθε φορά κάνει. Έτσι έχει ένα κίνητρο “να προσέξει να κάνει λιγότερα”.
  • Εναλλάσσουμε πάντα τις ασκήσεις μεταξύ τους. Έτσι κρατάμε το ενδιαφέρον.
  • Χρησιμοποιούμε χρωματιστούς μαρκαδόρους. Το χρώμα σαν μεσολαβητής είναι πολύ αποτελεσματικό.
  • Ενημερώνουμε το παιδί απο την αρχή της συνεδρίας Τι ακριβώς θα κάνουμε. Αυτό μειώνει το άγχος και το ίδιο το παιδί προετοιμάζεται για τη προσπάθεια και τη διάρκεια που θα χρειαστεί.
  • Ένα μαλακό μπαλάκι αντιστρές βοηθάει πολύ τα παιδιά με κινητική ανησυχία και άγχος. Και εδώ όμως δεν λείπουν οι κανόνες χρήσης όπως πχ. Μπορείς να το έχεις στα χέρια σου και να ασχολείσαι με αυτό αλλά δεν μπορείς να το πετάς κάτω, στο γραφείο κτλ.
  • Χρήσιμο τρικ για παιδιά που αρνούνται ή κουράζονται εύκολα στη γραφή και στην ανάγνωση είναι να λύνουμε τις ασκήσεις “μια εγώ μία εσύ”. Έτσι σε μια άσκηση που έχει να συμπληρώσει κενά σε προτάσεις μπορούμε απλά να το κάνουμε εκ περιτροπής. Είναι μια τακτική που αποφορτίζει ιδιαίτερα τη πίεση που νιώθει το δυσλεξικό παιδί σε αυτές τις δοκιμασίες.
  • Για την ορθογραφία να έχετε πάντα υπόψιν σας ότι το παιδί με Δυσλεξία μαθαίνει καλύτερα με την “αντίθεση”. Για παράδειγμα κάνουμε ασκήσεις που δουλεύουν ταυτόχρονα τις λέξεις Πιο και Ποιο και όχι το καθένα ξεχωριστά.
  • Να κάνετε δοκιμασίες που τις ονομάζετε διαλείμματα αλλά εξυπηρετούν τους στόχους του προγράμματος πχ. λαβύρινθοι, να βρει διαφορές σε εικόνες, κρεμάλες, τρίλιζες κτλ.
  • Χρησιμοποιήστε έγχρωμες φωτοτυπίες. Το κόστος μπορεί να είναι υψηλότερο αλλά το ίδιο και το ενδιαφέρον του παιδιού.
  • Αφήστε ελεγχόμενα να πηγαίνει στη τουαλέτα ή να πάρει νερό αν το ζητήσει γιατί πολλές φορές λειτουργεί θετικά στην αποφόρτιση της πίεσης.
  • Χρησιμοποιήστε ενισχυτές για παιδιά μικρής ηλικίας πχ. αυτοκόλλητα, σφραγίδες.
  • Χρησιμοποιήστε τα χέρια σας και τις εκφράσεις του προσώπου σας για να ενισχύσετε το μπράβο ή να προτρέψετε ένα παιδί με Δυσλεξία να κάνει κάτι που το δυσκολεύει. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ερμηνεύουν καλύτερα τη γλώσσα του σώματος απο τις γλωσσικές πληροφορίες.
  • Σε κάποια παιδιά λειτουργεί σαν κίνητρο να ξέρουν ότι στο τέλος θα κάνετε μια δραστηριότητα δώρο πχ. μια γρήγορη κατασκευή.
  • Πάντα “μπλέκουμε” ασκήσεις γραμματικής, ορθογραφίας και γραπτού λόγου.
  • Οι ασκήσεις προφορικού λόγου είναι απολύτως απαραίτητες.
  • Προσπαθούμε να δημιουργούμε κίνητρα για τις ασκήσεις γραπτού λόγου πχ. Θα τα μαζέψουμε όλα αυτά που έχεις γράψει στο τέλος και θα φτιάξουμε το βιβλίο του Μανόλη!
  • Ακολουθούμε βαθμιαίο δείκτη δυσκολίας στις ασκήσεις. Πάντα ξεκινάμε απο τις ευκολότερες και ας νομίζουμε ότι είναι πολύ μεγάλο για αυτές τις ασκήσεις. Το παιδί με Δυσλεξία εμφανίζει πολλαπλά κενά στη Γλώσσα.
  • Η τελευταία άσκηση πάντα να είναι εύκολη για το παιδί. Αφήνει μια θετική εντύπωση για το μάθημα αλλά και για την αυτοεικόνα του παιδιού.
  • Χρησιμοποιούμε πολύ, πολύ, πολύ υλικό!
  • Βασικός κανόνας για την αποτελεσματικότητα ενός προγράμματος παρέμβασης: Σχεδιάζω, Εφαρμόζω, Αναθεωρώ!

Facebooktwitterpinterest

Στείλτε τις απορίες σας

Στείλτε τις απορίες σας στο Γιατρό - Συγγραφέα του παραπάνω άρθρου
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.